Podlaskie AGRO

Finanse

Zróżnicowane zainteresowanie działaniem „Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej”

Do 29 kwietnia Oddziały Regionalne ARiMR przyjęły 429 wniosków o dofinansowanie inwestycji w przetwórstwie w ramach działania „Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej” PROW 2007-2013. Złożone wnioski wykorzystują w ponad 71 % limit środków przewidzianych na to działanie w 2008 roku. Ostatnim dniem przyjmowania wniosków na działanie „Zwiększanie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej” będzie, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, następny dzień po dniu, w którym wykorzystanie limitu środków osiągnie co najmniej 120%. ARiMR ogłosi termin zakończenia przyjmowania wniosków na to działanie na stronie internetowej.
Najwięcej wniosków złożyli inwestorzy z województw: wielkopolskiego – 92, lubelskiego – 57, mazowieckiego – 49 i kujawsko-pomorskiego – 35 , a najmniej z dolnośląskiego, opolskiego i warmińsko-mazurskiego - po 11, oraz zachodniopomorskiego – 12 wniosków.
Liczba wniosków złożonych w odpowiednich Oddziałach Regionalnych ARiMR
Dolnośląski - 11  
Kujawsko - pomorski - 32
lubelski - 57
Lubuski - 13
Łódzki- 32  
Małopolski - 17
Mazowiecki- 49   
Opolski - 11  
Podkarpacki - 14   
Podlaski - 16
Pomorski - 23
Śląski - 22  
Świętokrzyski - 14  
Warmińsko - mazurski - 11  
Wielkopolski - 92   
Zachodniopomorski - 12   
Do wykorzystania w ramach tego działanie przewidziano w 2008 r. ponad 1,14 mld zł z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013. W złożonych do tej pory wnioskach przedsiębiorcy występują łącznie o dofinansowanie w wysokości ponad 817 mln zł, czyli o blisko 2 mln zł w przeliczeniu na jeden wniosek.
O najwyższe dofinansowanie w przeliczeniu na jeden wniosek występują przedsiębiorcy z województw: lubuskiego – ponad 3,1 mln zł, małopolskiego i mazowieckiego – po ponad 2,3 mln zł oraz wielkopolskiego – po ok. 2,1 mln zł.
ARiMR, opr. sam

Zasady obniżania czynszu


W pewnych okolicznościach rolnicy mogą się ubiegać o obniżenie czynszu dzierżawnego.
Do okoliczności uzasadniających roszczenie o obniżenie czynszu należą zdarzenia, za które dzierżawca nie ponosi odpowiedzialności i które nie dotyczą jego osoby.
Są to przede wszystkim zdarzenia wynikające z negatywnego działania sił przyrody, na które dzierżawca przy dołożeniu należytej staranności nie mógł mieć wpływu, takie jak:
huragan, gradobicie, pożar, albo którym nie mógł w żaden sposób zapobiec np.: powódź, susza, wymarznięcie.
Wnioski o obniżenie czynszu dzierżawnego, na podstawie art. 700 Kodeksu Cywilnego, dzierżawcy powinni składać we właściwych oddziałach terenowych Agencji. Wniosek powinien być złożony na formularzu udostępnianym przez oddziały terenowe Agencji. Wniosek ten powinien być złożony w terminie, umożliwiającym jego rozpatrzenie przed terminem płatności drugiej raty czynszu. W przypadku złożenia wniosku na krótko przed wymienionym terminem, powinien on również zawierać wniosek o przesunięcie wymaganej raty czynszu.
Szczegółowe informacje w powyższej kwestii znajdują się w pkt. 16 tekstu zatytułowanego „Dzierżawa nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa - wybrane zagadnienia”, dostępnego na stronie: www.anr.gov.pl/pl/article/13261.
opr. sam (źródło ANR)

Wniosek KRIR w sprawie płatności zwierzęcej

24 kwietnia Zarząd Krajowej Rady Izb Rolniczych zwrócił się do Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi pana Marka Sawickiego z wnioskiem o pilne podjęcie działań w celu zmiany przepisów art. 6 rozporządzenia Ministra  z dnia 14 marca 2008 roku w sprawie rodzajów roślin objętych płatnością uzupełniającą oraz szczegółowych warunków i trybu przyznawania płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego regulującego możliwość uzyskania płatności zwierzęcej przez rolnika, który nie występował uprzednio z wnioskiem o przyznanie jednolitej płatności obszarowej lub płatności uzupełniającej.
Zgodnie z przytoczonym powyżej artykułem rolnik, który wcześniej nie ubiegał się o płatności bezpośrednie oraz nie posiadał zwierząt gospodarskich w okresie od dnia 1 kwietnia 2005 do 31 marca 2006, może ubiegać się o płatność zwierzęcą w przypadku gdy był posiadaczem bydła, owiec, kóz lub koni w okresie od dnia 15 września roku poprzedzającego złożenie stosownego wniosku do dnia 14 marca roku złożenia tego wniosku. Jak pokazują przypadki zgłaszane do samorządu rolniczego, przepis ten jest niezwykle krzywdzący dla osób rozpoczynających działalność rolniczą, zwłaszcza młodych rolników, którzy przejęli gospodarstwa wraz ze zwierzętami w innym okresie niż wymieniony powyżej i w opinii Krajowej Rady Izb Rolniczych nie znajduje żadnego uzasadnienia dla pozostawienia go w takiej formie. Stanowi on bowiem znaczne ograniczenie dla procesu przejmowania gospodarstw z trwałymi użytkami zielonymi nastawionych na produkcję zwierzęcą przez osoby, które zdecydowały się na rozpoczęcie działalności rolniczej. Mając ponadto na uwadze okres przyjmowania przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wniosków o płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego trwający do 15 maja, zdaniem samorządu rolniczego omawiany przepis nie koresponduje w jakikolwiek sposób do pozostałych regulacji w poruszanej kwestii.
Dlatego też, Krajowa Rada Izb Rolniczych zwóciła się do resortu rolnictwa o zmianę okresu, o którym mowa w art. 6 ust. 1 i wydłużenie go do dnia 15 maja. Umożliwi to otrzymanie wsparcia w formie płatności zwierzęcej wszystkim tym, którzy przejęli gospodarstwa również w okresie przyjmowania przez ARiMR wniosków o płatności.

opr. sam

Ważne dla poszkodowanych dzierżawców - zasady obniżania czynszu

Zgodnie z art. 700 Kodeksu cywilnego „Jeżeli wskutek okoliczności, za które dzierżawca odpowiedzialności nie ponosi i które nie dotyczą jego osoby, zwykły przychód z przedmiotu dzierżawy uległ znacznemu zmniejszeniu, dzierżawca może żądać obniżenia czynszu przypadającego za dany okres gospodarczy”.
Stosownie do wymienionego przepisu, do okoliczności uzasadniających roszczenie o obniżenie czynszu należą zdarzenia, za które dzierżawca nie ponosi odpowiedzialności i które nie dotyczą jego osoby. Są to przede wszystkim zdarzenia wynikające z negatywnego działania sił przyrody, na które dzierżawca przy dołożeniu należytej staranności nie mógł mieć wpływu, takie jak: huragan, gradobicie, pożar, albo którym nie mógł w żaden sposób zapobiec np. powódź, susza, wymarznięcie.
Wnioski o obniżenie czynszu dzierżawnego na podstawie art. 700 K.c., dzierżawcy powinni składać we właściwych oddziałach terenowych Agencji. Wniosek powinien być złożony na formularzu udostępnianym przez oddziały terenowe Agencji. Wniosek ten powinien być złożony w terminie, umożliwiającym jego rozpatrzenie przed terminem płatności drugiej raty czynszu. W przypadku złożenia wniosku na krótko przed wymienionym terminem, powinien on również zawierać wniosek o przesunięcie wymaganej raty czynszu.
Szczegółowe informacje w powyższej kwestii znajdują się w pkt. 16 tekstu zatytułowanego „Dzierżawa nieruchomości Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa - wybrane zagadnienia”, dostępnego na stronie: http://www.anr.gov.pl/pl/article/13261

ANR, opr. sam

Dopłaty do owoców miękkich

Polska odniosła sukces i od przyszłego roku rolnicy, którzy uprawiają truskawki i maliny otrzymają dodatkowe dopłaty.
Komisja Europejska zgodziła się z naszą argumentacją i tymi płatnościami zostaną objęci ci rolnicy, którzy uprawiają te owoce na powierzchni, co najmniej 0,1 ha (10 arów). Dodatkowe dopłaty otrzymają także producenci pomidorów, które są przeznaczone do przetwórstwa. Płatności do tych upraw będzie wypłacała Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.
Zgodnie z przyjętym prawem wspólnotowym od roku 2008 w Polsce zostały wprowadzone dwa nowe schematy pomocowe w ramach płatności bezpośrednich.
Pierwszy dotyczy płatności z tytułu owoców miękkich. Dopłaty będą przyznawane rolnikom uprawiającym maliny i truskawki na cele przemysłowe (dostarczane do przetwórstwa). Dla Polski została określona powierzchnia referencyjna wynosząca 48 000 ha. Rolnicy będą mogli otrzymać max 400 Euro/ha uprawy malin i truskawek. Polska wynegocjowała, aby minimalny obszar objęty tą pomocą wynosił 0.1 ha ( 10 arów). W pozostałych krajach UE obszar ten jest większy i wynosi aż 0.3 ha.
Drugim schematem pomocowym dla rolników w ramach dopłat bezpośrednich jest dodatkowa płatność do uprawy pomidorów. Będzie ona przyznawana rolnikom, którzy prowadzili uprawy pomidorów do przetwórstwa, w okresie referencyjnym (okres ten będzie ustalony). Koperta finansowa dla Polski na ten cel wynosi 6,7 mln Euro. W roku ubiegłym w ramach pomocy przyznawanej na rynku owoców i warzyw przetworzonych pomoc była przyznana blisko 2,4 tys. rolnikom zrzeszonym
w grupach producentów rolnych do ponad 171 tys. ton pomidorów przemysłowych obejmujących powierzchnię 4,8 tys. ha. O obie płatności rolnicy będą mogli ubiegać się w ramach płatności do gruntów rolnych. Wnioski o takie płatności Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przyjmuje każdego roku od 15 marca.

Radosław Iwański
rzecznik prasowy ARiMR
Jesteś tutaj: Strona główna Artykuły Finanse