Aktualności
Dom z kredytem proszę
- Kategoria: Aktualności
- Opublikowano
- Super User
- Odsłony: 1129
Czy można sprzedać nieruchomość obciążoną hipoteką
Coraz więcej inwestorów budując dom, czy kupując mieszkanie przynajmniej w części wartości inwestycji korzysta z kredytu. Z reguły są to kilkudziesięcioletnie pożyczki. Przybywa więc i ofert sprzedaży nieruchomości obciążonych hipoteką.
Czy można sprzedać taką nieruchomość? Czy bezpieczne jest kupno takiego domu, mieszkania, czy działki?
Wiele osób jest przekonanych, że sprzedaż mieszkania, czy domu obciążonego kredytem nie jest możliwa. Zwłaszcza, że nabywca zakup nieruchomości również finansuje w całości lub w części ze środków uzyskanych tytułem kredytu. Mieszkanie z kredytem kupić „na kredyt”, sytuacja zaczyna stawać się coraz bardziej nierealna. Nic bardziej błędnego.
Sprawa jest jasna dla notariusza i banku, którzy pomogą nam przebrnąć przez taką transakcję. W praktyce dzieje się to w ten sposób: w akcie notarialnym sprzedaży nieruchomości notariusz zawiera informację, że część ceny od kupującego trafi bezpośrednio do banku sprzedającego – jako spłata kredytu. Spłata wierzytelności zabezpieczonej hipoteka powoduje wygaśnięcie hipoteki. Tylko różnica między ceną sprzedaży, a spłaconym zadłużeniem trafi do kieszeni sprzedającego. Notariusz musi zadbać o to, by w akcie notarialnym wskazane zostało konto służące obsłudze kredytu, na które kupujący ma wpłacić pieniądze.
Sprzedaż mieszkanie obciążonego hipoteką wymaga współdziałania z Bankiem – wierzycielem, w którym sprzedający spłaca kredyt. Przed sporządzeniem aktu notarialnego potrzebna jest bowiem opinia banku o warunkach spłacanego kredytu. Musimy „zdobyć” m.in. Zgodę banku na wcześniejszą spłatę kredytu, numer konta, na jakie mają trafić pieniądze od nabywcy, wysokość kwoty, która ma zostać przelana oraz oświadczenie banku, że pod warunkiem wpłaty środków na spłatę kredytu bank wyrazi zgodę na wykreślenie hipoteki. Informacje te muszą być wpisane w akcie notarialnym.
Istnieje też druga możliwość transakcji. Chodzi o przejęcie długu przez nabywcę, który dalej będzie spłacał kredyt. W tej sytuacji jesteśmy zależni od zgody banku.
Kupujący, który transakcję zamierza finansować ze środków uzyskanych tytułem kredytu bankowego może wybrać dowolny bank, który najbardziej mu odpowiada.
Po dokonaniu spłaty kredytu zabezpieczonego hipoteką, bank udzielający kredytu sprzedającemu wystawia zaświadczenie informujące, iż wierzytelność zabezpieczona hipoteką wygasła wobec całkowitej spłaty kredytu wraz z należnościami ubocznymi. Zaświadczenie to należy złożyć wraz z wnioskiem o wykreślenie hipoteki (oraz opłatą sądową za wykreślenie, która wynosi połowę opłaty za wpis hipoteki, tj. 100 zł), do wydziału ksiąg wieczystych sądu rejonowego właściwego wedle miejsca położenia nieruchomości. Nabywca nieruchomości składa natomiast oświadczenie o ustanowieniu hipoteki zabezpieczającej spłaty kredytu zaciągniętego na zakup nieruchomości a następnie kieruje wniosek do w/w sądu o wpisanie tej hipoteki w księdze wieczystej prowadzonej dla nabywanej nieruchomości (w tym przypadku opłata sądowa wynosi 200zł).
Barbara Klem