Podlaskie AGRO

Finanse

Ceny ziemi w Polsce systematycznie rosną

Aż o 120 % w ciągu ostatnich sześciu lat wzrosły ceny ziemi. Według analityków, jej zakup jest i nadal będzie opłacalny, co wiąże się bezpośrednio z koncentracją areału na wsi. Warto zatem postarać się o kredyt i kupić dodatkowe grunty rolne. Nawet jeśli nasze roczne zyski z prowadzenia gospodarstwa nie są zbyt imponujące.

Prawdziwy boom na zakup gruntów rolnych rozpoczął się w 2004 r., wciąż jednak nie osiągnął swojego punktu kulminacyjnego. O ile trzy lata temu mogliśmy kupić hektar ziemi klasy trzeciej za 4,7 tys. zł, teraz za analogiczną wielkość tej samej jakości gruntu zapłacimy już ponad 7 tys. zł. Natomiast grunty dobrej jakości osiągają ceny od 35 tys. zł za hektar... Stawki za ziemię rolniczą w Polsce są jednak nadal wielokrotnie niższe niż w pozostałych krajach unijnych. Stąd tak duże zainteresowanie ich zakupem.

W związku z tak gwałtownym wzrostem cen ziemi oraz sprzyjającą koniunkturą, rośnie także zapotrzebowanie na kredyty z przeznaczeniem na zakup gruntów. Starając się o wysoki kredyt i rozpatrując zasady jego spłaty, należy jednak pamiętać, że wiele banków wymaga od kredytobiorcy zabezpieczenia spłaty kredytu w postaci ubezpieczenia na życie. Często zakupiona indywidualnie przez klienta polisa zwiększa miesięczną ratę kredytu o kilkadziesiąt, a nawet – kilkaset złotych. W takim wypadku warto skorzystać z oferty ubezpieczenia w ramach bancassurance, wynegocjowanej dla kredytobiorców przez bank. Wówczas kwota składki ubezpieczenia może być nie tylko atrakcyjniejsza, ale i oferta ubezpieczeniowa może być dla klienta szersza. Klient otrzymuje ubezpieczenie niejako we „wspólnym pakiecie” – wraz z kredytem.

Ubezpieczenie w ramach bancassurance obejmuje np. życie i zdrowie kredytobiorcy. Uzupełniając polisę o opcje dodatkowe, klient może się ubezpieczyć na wypadek poważnego zachorowania czy utraty pracy lub niezdolności do jej wykonywania na skutek pogorszenia stanu zdrowia, a w ich efekcie – trudności ze spłatą kredytu. Takie ubezpieczenie jest nie tylko zabezpieczeniem dla banku udzielającego kredytu na zakup ziemi, ale także dla rodziny kredytobiorcy. W przypadku śmierci kredytobiorcy to na najbliższych ciążyłby bowiem obowiązek spłaty kredytu.

- Bancassurance zdobywa coraz większą popularność w naszym kraju. Grupa Concordia świadczy usługi bancassurance we współpracy z Bankami Spółdzielczymi. Do grupowego ubezpieczenia na życie kredytobiorców mogą przystąpić Klienci Banku, którzy ukończyli 18 rok życia, a których wiek na zakończenie okresu kredytowania nie będzie przekraczał 85 lat – wyjaśnia Agnieszka Pękal, dyrektor biura ubezpieczeń osobowych Grupy Concordia. – W zależności od rodzaju i wysokości kredytu oferowane jest najodpowiedniejsze dla kredytobiorcy ubezpieczenie – dodaje.

Koncentracja areału na wsi to czynnik napędzający popyt na rynku i w konsekwencji wpływający na dalszy wzrost cen ziemi. Dlatego jeśli planujemy zakup gruntów, spróbujmy realnie ocenić własne możliwości finansowe. Pamiętajmy równocześnie o tym, by nie przepłacać np. w kwestii ubezpieczenia kredytu. Dzięki bancassurance nie musimy zawyżać tych kosztów. Tym bardziej, że zakup ziemi rolniczej może okazać się już wystarczająco wysokim wydatkiem dla naszego domowego budżetu.

opr. sam

Nienależnie pobrana emerytura lub renta

Czy jeśli renta została pobierana przez jakiś czas nienależnie, a wynikało to z niewiedzy, to pieniądze należy zwrócić?

Zgodnie z art.138 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych osoba, która nienależnie pobrała świadczenia jest obowiązana do ich zwrotu.

Za nienależnie pobrane świadczenie uważa się świadczenie wypłacone mimo zaistnienia okoliczności powodujących ustanie lub zawieszenie prawa do świadczeń albo wstrzymanie wypłaty świadczeń w całości lub w części, jeżeli osoba pobierająca świadczenia była pouczona o braku prawa do ich pobierania.

Aby można było uznać, że świadczenie zostało wypłacone nienależnie, osoba uprawniona do świadczenia musi być poinformowana przez organ rentowy o tym, że w całości lub w części świadczenie jej nie przysługiwało. Informacja o uprawnieniach znajduje się w decyzjach ustalających prawo do świadczeń. Jednak zdarzają się przypadki, że świadczeniobiorcy nie czytają informacji zawartych w decyzjach.

Przykład:

Markowi F. Oddział Regionalny KRUS przyznał rentę rodzinną po zmarłym ojcu na czas nauki w szkole wyższej, tj. do 30 września 2008 r. Prawo do renty rodzinnej dla dzieci przysługuje pod warunkiem kontynuowania nauki w szkole, nie dłużej niż do ukończenia 25 lat, albo w przypadku, gdy dziecko jest na ostatnim roku studiów – do zakończenia roku akademickiego. W decyzji przyznającej rentę rodzinną zawarta jest informacja zobowiązująca świadczeniobiorcę do powiadomienia organu rentowego o wszystkich okolicznościach mających wpływ na wypłatę świadczenia, m.in. o zaprzestaniu uczęszczania do szkoły przez osobę uprawnioną do renty. Oddział KRUS w marcu 2007 r. przeprowadził postępowanie sprawdzające, w wyniku którego ustalił, że Marek F. został skreślony z listy studentów z dniem 31 stycznia 2007 r. i o tym fakcie nie powiadomił KRUS. Od 1 lutego 2007 r. renta rodzinna nie przysługiwała. Od kwietnia 2007 r. wstrzymano wypłatę renty rodzinnej. Wypłacona renta za okres od 1 lutego do 31 marca jest nienależnie pobranym świadczeniem i w związku z tym Marek F. został zobowiązany do zwrotu tego kwoty.

Nie można uznać, że świadczenie zostało pobrane nienależnie, jeżeli emeryt, rencista lub osoba uprawiona do świadczeń nie została pouczona o okolicznościach powodujących ustanie lub zawieszenie prawa do świadczenia w całości lub w części. Za brak pouczenia osoby pobierającej świadczenia uważa się brak zamieszczenia odpowiedniego pouczenia w decyzji organu rentowego lub w innej formie pisemnej. Za nienależnie pobrane świadczenie uważa się również świadczenie przyznane lub wypłacone na podstawie fałszywych zeznań lub dokumentów, albo w innych przypadkach świadomego wprowadzenia w błąd przez osobę pobierającą świadczenie.

Przykład:

Pan Jan K. złożył wniosek o emeryturę rolniczą tzw. wcześniejszą. We wniosku podał, że wraz z małżonką jest właścicielem gospodarstwa rolnego o powierzchni 11,5 ha na terenie gminy Ch. Na podstawie aktu notarialnego – umowy darowizny powyższego gospodarstwa rolnego Oddział Regionalny KRUS przyznał prawo do emerytury rolniczej od 11 października 2005 r., tj. od dnia zaprzestania działalności rolniczej. W czerwcu 2007 r. wniosek o emeryturę rolniczą złożyła małżonka Jana K. Do wniosku dołączyła nakaz płatniczy podatku rolnego z gminy J., z którego wynikało, iż małżonkowie są nadal właścicielami gospodarstwa o powierzchni 2,10 ha, o czym wcześniej nie informowali KRUS. Wobec powyższego emerytura rolnicza wcześniejsza Państwu K. nie przysługuje. Oddział KRUS od lipca 2007 r. wstrzymał wypłatę emerytury Panu Janowi K. Wypłacona emerytura za okres od 11 października 2005 r. do 30 czerwca 2007 r. jest nienależnie pobranym świadczeniem. Pan Jan K. musi zwrócić kwotę pobranej emerytury.

Za nienależnie pobrane świadczenie uważa się także świadczenie wypłacone z przyczyn niezależnych od organu rentowego osobie innej niż wskazana w decyzji tego organu. Nie ma znaczenia, że osoba która pobrała świadczenie nie była pouczona o tym, że nie miała prawa do wypłaty tego świadczenia. Organ rentowy musi wszcząć postępowanie dotyczące ustalenia tożsamości osoby innej niż wskazana w decyzji organu rentowego, której nienależnie wypłacono świadczenie i która zostanie zobowiązana do jego zwrotu.

Przykład:

Pani Oldze W. przyznano emeryturę rolniczą, która wypłacana była w terminie płatności około 5-go dnia każdego miesiąca, za pośrednictwem urzędu pocztowego. Emerytka zmarła 29 lipca 2007 r. Oddział Regionalny KRUS otrzymał informację o zgonie w dniu 10 sierpnia 2007 r., kiedy syn zmarłej złożył wniosek o zasiłek pogrzebowy. Po przeprowadzeniu postępowania wyjaśniającego, ustalono, że świadczenie za sierpień 2007 r. pobrał syn Olgi W. Pobrana emerytura jest świadczeniem nienależnym i podlega zwrotowi.

 

Porad udziela Agnieszka Zych, inspektor w Oddziale Regionalnym KRUS w Białymstoku

Pozyskiwanie finansów na zakup maszyn

Kolejny sposób uzyskania środków na unowocześnienie parku maszynowego to leasing maszyn rolniczych

O leasingu w rolnictwie z Tomaszem Mońko, autoryzowanym przedstawicielem VB LEASING w Białymstoku rozmawia Małgorzata Sawicka

- Dynamika rozwoju polskiego jest kwestią, która nie ulega dyskusji. Wraz z nią wzrasta zapotrzebowanie na unowocześnianie parku maszynowego przez poszczególnych rolników, a co za tym idzie poszukiwane są źródła finansowania tego typu inwestycji. Jednym z nich jest leasing. Jakie są różnice między zwykły leasingiem, a tym przeznaczonym dla rolników?

- Leasing dla rolników nie różni się szczególnie od leasingu oferowanego innym podmiotom gospodarczym. Oczywiście, w przypadku oceny zdolności kredytowej rolników bierzemy pod uwagę specyfikę ich działalności. Generalnie, po kilku latach doświadczeń VB LEASING wypracował szereg elastycznych produktów finansowych adresowanych do rolników, uwzględniających specyfikę branży i odpowiadających ich potrzebom.

- No tak, ale przecież rolnicy równie dobrze mogą sięgnąć po kredyt w banku. Dlaczego mieliby zdecydować się na leasing?

- Leasing jest porównywalny cenowo z kredytem, jednak jest łatwiejszy w uzyskaniu m.in. ze względu na proste procedury, szybkość i elastyczność oraz minimum wymagań formalnych. Poza tym nie posiada tak niekorzystnych elementów dla rolnika jak np. zastaw rejestrowy na budynkach czy ziemi. Ponadto jest to jedyne rozwiązanie, przy którym rolnik może użytkować sprzęt, przed uzyskaniem dotacji. Gdyby zaciągnął kredyt w banku, nie mógłby tego robić, ponieważ sprzęt traktowany byłby już jako używany.

Oferując leasing chcemy ułatwić rolnikom dostęp do nowoczesnych maszyn i technologii, dzięki którym wzrośnie ich konkurencyjność na rynku unijnym.

- Jest jeszcze coś, co na pewno spodoba się rolnikom, nie znoszącym długich i czasochłonnych formalności. U Państwa zajmują one do 7 dni...

- Tak, a konieczność uczestnictwa w nich rolnika jest ograniczona do minimum. Powiem więcej, jeśli rolnik zdecyduje się na maszynę współpracujących z nami dealerów, można uruchomić procedurę ekspresową. Wystarczą tylko 3 dni, by została zawarta umowa leasingu.

- A jak wygląda weryfikowanie chętnych rolników do zawarcia umowy leasingu?

- To kwestia równie prosta. Właściwie jedynym warunkiem, który musi spełnić rolnik to użytkowanie minimum 10 hektarów ziemi. Nie musi to być jego własność, może też je dzierżawić. W zależności od powierzchni gospodarstwa przyznajemy odpowiednią część wartości zakupu. Potrzebujemy niewielu dokumentów, m.in. kopii aktu notarialnego własności gospodarstwa, umów dzierżawy i decyzje o dopłatach obszarowych. Później pozostaje tylko zawarcie umowy, którą akceptuje centrala naszej firmy.

- Porozmawiajmy chwilę o pieniądzach... Na pewno jest jakaś forma zaliczki na początek?

- Tak. W przypadku umowy leasingu jest to czynsz inicjalny, w przypadku pożyczki – udział własny.

- Czy w leasing „można wziąć” tylko nowe maszyny?

- Nie. Finansujemy także używane. Z tym, że w takim przypadku wymagają one wyceny Dekry.

Dziękuję za rozmowę

Rolnicy chętnie korzystają z możliwości przechodzenia na unijne świadczenie

Niemal 6 tysięcy wniosków o renty strukturalne złożyli do końca ubiegłego miesiąca rolnicy z całej Polski. Możliwość ubiegania się o unijne świadczenie jest jednym z pierwszych działań uruchomionych przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Popularność rent strukturalnych nie spadła mimo, iż w stosunku do budżetu na lata 2004-2006, ich wysokość znacznie spadła. Zamiast średnio 1500 zł, rolnicy będą otrzymywać średnio 900 zł.

Rolnicy złożyli do 30 lipca 5859 wniosków w biurach powiatowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa o przyznanie renty strukturalnej z nowego PROW. Od 24 lipcad, przez kolejne 5 dni roboczych liczba złożonych wniosków wzrosła o 550. ARiMR przyjmuje takie wnioski od 25 czerwca br.

Od złożenia kompletnego wniosku ARiMR ma 40 dni na jego rozpatrzenie i wydanie postanowienia o spełnieniu warunków przez wnioskodawcę, co jednak nie może nastąpić wcześniej niż po zatwierdzeniu PROW 2007 - 2013 przez Komisję Europejską. Rolnik, który otrzyma postanowienie będzie musiał w ciągu pół roku zaprzestać działalności rolniczej i udokumentować zbycie gospodarstwa, po czym ARiMR w ciągu 30 dni wyda decyzję przyznającą rentę strukturalną.

Komisja Europejska zgłosiła uwagi do projektu Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, w tym uwagę, wynikającą z interpretacji przez Komisję Europejską przepisów rozporządzenia Rady (WE) 1698 z dnia 20 września 2005r. w sprawie wsparcia rozwoju obszarów wiejskich przez Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (EFRROW), dotyczącą przekazywania gruntów rolnych wyłącznie na działalność rolniczą. Zgodnie z nią, gospodarstwo rolne będzie mogło być przekazane przez producenta rolnego ubiegającego się o rentę strukturalną tylko na cele związane z dalszym prowadzeniem działalności rolniczej, a nie jak dotychczas również na zalesianie lub na cele związane z ochroną przyrody. W latach 2004 – 2006, na ok. 0,5 mln hektarów przekazanych za rentę strukturalną w całym kraju, na cele ochrony przyrody i na zalesianie rolnicy przekazali zaledwie 68 hektarów gruntów rolnych i dotyczyło to tylko 8 rolników w województwie warmińsko – mazurskim (w tym 7 przypadków przekazania na zalesianie i 1 na ochronę przyrody).

Agencja wypłaca już renty strukturalne ponad 50 tys. osobom, które uzyskały ją w ramach Planu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2004 – 2006.

Podstawowa wysokość renty strukturalnej przyznawanej na nowych zasadach wynosić będzie 150 % najniższej emerytury. O renty mogą ubiegać się rolnicy, którzy ukończyli 55 lat, lecz nie osiągnęli wieku emerytalnego i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty oraz prowadzili nieprzerwanie działalność rolniczą w gospodarstwie rolnym przez co najmniej 10 lat bezpośrednio poprzedzających złożenie wniosku o rentę strukturalną i w tym okresie podlegali ubezpieczeniu w KRUS przez co najmniej 5 lat. Przejmujący gospodarstwo musi mieć mniej niż 40 lat w przypadku następcy albo mniej niż 50 lat w przypadku przejmującego na powiększenie gospodarstwa, a także musi posiadać kwalifikacje zawodowe uprawniające do prowadzenia działalności rolniczej.
W budżecie PROW na lata 2007 – 2013 przewidziano na renty strukturalne ponad 2,18 mld euro (z czego 1,64 mld euro pochodzi z budżetu wspólnotowego, a ponad 0,5 mld euro z budżetu krajowego).

Radosław Iwański, rzecznik prasowy ARiMR,
opr. sam

Dofinansowanie dla rolników rozpoczynających hodowlę bydła mięsnego i nie tylko

Przybywa rolników, którzy rezygnują z produkcji mleka. Dla takich gospodarzy ma być uruchomione wsparcie z budżetu państwa. W tym roku na ten cel przeznaczono kwotę 20 mln zł.

Niewystarczająca kwota mleczna, olbrzymie nakłady czasu i pracy to niektóre przyczyny rezygnowania z produkcji mleka, na rzecz bydła mięsnego. Według przewidywań ta sytuacja będzie trwać.

- Następujące w dalszym ciągu zmiany struktury gospodarstw spowodowane są m.in. stałym poziomem kwot mlecznych i rosnącą mlecznością krów. Z tego powodu nadal będzie spadać pogłowie krów mlecznych i liczba gospodarstw zajmujących się produkcją towarową mleka. Każdego roku z systemu kwotowania wypadać będzie znacząca liczba gospodarstw - ocenia Anna Wysokińska z Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

Środowiska branżowe proponowały wprowadzenie refundacji kosztów unasieniania oraz refundacji kosztów zakupu materiału żeńskiego. Nie pozwalają na to jednak przepisy unijne.

Ministerstwo Rolnictwa przeanalizowało sytuację i doszło do wniosku, że przyznanie rekompensaty, w jednej lub więcej rocznych ratach, jest możliwe tylko producentom, którzy zobowiązują się zaniechać definitywnie całej lub części produkcji mleka i umieścić tak uwolnione ilości referencyjne w rezerwie krajowej.

- Wobec powyższego istnieje możliwość stworzenia dla części gospodarstw rezygnujących z produkcji mleka warunków do podjęcia alternatywnej działalności stanowiącej jednocześnie źródło dochodów. Rozwój chowu innych zwierząt w miejsce bydła mlecznego pozwoli wykorzystać istniejące w Polsce korzystne warunki do chowu przeżuwaczy, w tym bydła mięsnego. Pozwoli to wykorzystać umiejętności i doświadczenie rolników oraz istniejące pastwiska i zabudowania - dodaje Wysokińska.

Rekompensata przysługiwałaby dostawcy hurtowemu lub bezpośredniemu, pod warunkiem, że zrzeknie się posiadanej ilości referencyjnej, która przejdzie do krajowej rezerwy i jednocześnie zobowiąże się do utrzymywania w gospodarstwie przez okres co najmniej 3 lat określonego pogłowia przeżuwaczy w gospodarstwie (bydła, owiec i kóz).
sam
Jesteś tutaj: Strona główna Artykuły Finanse