Podlaskie AGRO

Produkcja roślinna

Kampania na plusie

Garść liczb: 1 mln 720 tys. ton cukru wyprodukowały podczas kampanii 2006/2007 polskie cukrownie. 31 zakładów przerobiło łącznie 11,5 mln ton buraków.
Na wysokim poziomie był też plony buraków – zebrano średnio 48 ton z 1 hektara (w ub. r. 38 t/1 ha). Tak więc sezon 2006/2007 można zaliczyć do udanych.
I na tym koniec dobrych wiadomości dla branży cukrowniczej. Według najnowszej decyzji Komisji Europejskiej w kampanii 2007/2008 cukrownie będą zmuszone do ograniczenia produkcji o 13,5 % (dla Polski to mniej o ok. 225 tys. ton). Zdaniem Łukasza Wróblewskiego z Krajowej Spółki Cukrowniczej, dalsze cięcia i zmniejszanie kontraktacji, może spowodować, że ze znaczącego producenta, Polska stanie się importerem cukru.
Na razie udało się ograniczyć produkcję cukru o 1,5 mln ton w całej UE. Deklaracje na sezon 2007/2008 wskazują, że cukrownie są skłonne zrezygnować z dalszych 650 tys. ton. Tymczasem rozłożona na cztery lata reforma zakłada ograniczenie produkcji o 6 mln ton.
Za dobrowolną rezygnację z tony produkcji UE płaci obecnie 730 euro rekompensaty.

sam
Jesteś tutaj: Strona główna Artykuły Uprawa Kampania na plusie