Podlaskie AGRO

Finanse

Zbierz dokumenty i ubezpiecz się

\"Od wielu lat prowadzę gospodarstwo po zmarłych rodzicach. Nie jestem jednak jego właścicielem, gdyż sprawa własności tego gospodarstwa nie została jeszcze uregulowana. Nie jestem i nigdy nie byłem ubezpieczony w KRUS gdyż jestem zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Od jakiegoś czasu w gospodarstwie bardzo pomaga mi mój syn. Chciałbym go ubezpieczyć w KRUS, ale nie wiem, czy to możliwe. Jeśli tak, to jakie dokumenty powinienem dostarczyć do Kasy?\" - zapytał pan Włodzimierz.

W oparciu o przepisy ustawy o ubezpieczeniu społecznym rolników z dnia 20 grudnia 1990 r. domniemywa się, że:
  1. właściciel gruntów zaliczonych do użytków rolnych lub dzierżawca takich gruntów, jeżeli dzierżawa jest zarejestrowana w ewidencji gruntów i budynków, prowadzi działalność rolniczą na tych gruntach
  2. podatnik podatku rolnego lub podatku od dochodu z działów specjalnych prowadzi działalność rolniczą w rozmiarze wynikającym z zakresu opodatkowania.
Ponadto zgodnie z art. 6 przywołanej ustawy przez „rolnika” rozumie się osobę fizyczną prowadzącą na własny rachunek działalność rolniczą jako posiadacz (samoistny albo zależny) gospodarstwa rolnego położonego w granicach Rzeczypospolitej Polskiej, a także osoby, które przeznaczyły grunty prowadzonego przez siebie gospodarstwa rolnego do zalesienia.

Zgodnie z art. 336 Kodeksu cywilnego posiadaczem rzeczy jest zarówno ten, kto faktycznie włada jako właściciel (posiadacz samoistny), jak i ten, kto nią faktycznie włada jako użytkownik, zastawnik, najemca, dzierżawca lub mający inne prawo, z którym łączy się określone władztwo nad cudzą rzeczą (posiadacz zależny).

Przepisy ustawy dotyczące ubezpieczenia rolnika i świadczeń mu przysługujących stosuje się także do małżonka rolnika, chyba że ten małżonek nie pracuje w gospodarstwie rolnika, ani w gospodarstwie domowym bezpośrednio związanym z tym gospodarstwem rolnym.

Z treści zapytania wynika, że osoba zainteresowana jest użytkownikiem gospodarstwa rolnego swoich zmarłych rodziców, zatem w myśl przywołanych powyżej przepisów jest posiadaczem zależnym. Jednakże, aby uznać taką osobę za rolnika należy udowodnić, że prowadzi ona na własny rachunek działalność rolniczą na użytkowanych gruntach. Zasadniczą sprawą jest potwierdzenie faktu prowadzenia działalności rolniczej poprzez dostarczenie stosownych dokumentów np.:
  • aktu zgonu rodziców
  • zgodnych oświadczeń świadków – osób trzecich
  • zaświadczenia z urzędu gminy, na terenie której położone jest gospodarstwo potwierdzające, że użytkownik opłaca podatek rolny, od kiedy i w jakim zakresie użytkuje gospodarstwo rolne (wielkość gospodarstwa w hektarach fizycznych i przeliczeniowych)
  • oświadczenia sołtysa, od kiedy użytkownik opłaca podatek rolny
  • nakazów płatniczych podatku rolnego
  • zaświadczenia z ARiMR o nadaniu numeru producenta rolnego oraz pobieraniu dopłat z tytułu posiadania gospodarstwa rolnego
Odnośnie możliwości ubezpieczenia syna przez użytkownika gospodarstwa rolnego, to zgodnie z cytowaną powyżej ustawą ubezpieczeniem można objąć domownika, czyli osobę bliską rolnikowi, która ukończyła 16 lat, jeżeli pozostaje z rolnikiem we wspólnym gospodarstwie domowym lub zamieszkuje na terenie jego gospodarstwa rolnego albo w bliskim sąsiedztwie. Musi ona stale pracować w tym gospodarstwie rolnym i nie być związana z rolnikiem stosunkiem pracy. Zatem, jeśli syn rolnika spełnia ustawowe warunki do objęcia ubezpieczeniem społecznym rolników, zostanie objęty tym ubezpieczeniem. Okoliczność stałej pracy w gospodarstwie rolnika musi zostać stwierdzona zgodnymi oświadczeniami rolnika i domownika.

W celu zgłoszenia domownika do ubezpieczenia społecznego rolników, rolnik wraz z domownikiem powinni zgłosić się do jednostki KRUS, na terenie działania której położone jest gospodarstwo lub do innej jednostki KRUS.

W przypadku, gdy powierzchnia gospodarstwa rolnego przekracza 1 hektar przeliczeniowy, rolnik i jego małżonek oraz domownicy stale pracujący w gospodarstwie, obejmowani są ubezpieczeniem z mocy ustawy (obowiązkowo), jeśli nie podlegają innemu ubezpieczeniu społecznemu, nie mają ustalonych uprawnień do emerytury, renty lub świadczeń z ubezpieczenia społecznego. Jednostka KRUS w takim wypadku zbada obowiązek podlegania ubezpieczeniu społecznemu rolnika i jego małżonki od daty posiadania gospodarstwa.

W związku z brakiem w pytaniu informacji o wielkości gospodarstwa, daty, od kiedy jest ono użytkowane oraz wskazania osób w nim pracujących, dokumentami niezbędnymi do ubezpieczenia będą:
  • dokumenty potwierdzające fakt użytkowania gospodarstwa rolnego zawierające informację, od kiedy rolnik użytkuje gospodarstwo rolne
  • zgodne oświadczenia rolnika i domownika ze stwierdzoną urzędowo własnoręcznością podpisów
  • akt zawarcia małżeństwa
  • zaświadczenia rolnika i jego małżonka o podleganiu innemu ubezpieczeniu społecznemu (np.: zaświadczenia pracodawcy o okresie zatrudnienia z wymiarem czasu pracy, świadectwa pracy, zaświadczenia z ZUS o okresach podlegania ubezpieczeniu społecznemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, zaświadczenia z PUP o okresach pobierania zasiłku dla bezrobotnych) lub dokumenty potwierdzające posiadanie ustalonego prawa do emerytury, renty lub świadczeń z ubezpieczeń społecznych (np.: decyzja przyznająca prawo do świadczenia emerytalnego lub rentowego).

Agnieszka Zych, inspektor w Oddziale Regionalnym Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego w Białymstoku

Dopłaty bezpośrednie 2007 - wiele nowości i kontrowersji

Już ruszyły. Mowa o dopłatach bezpośrednich. Trudno jednak szukać kolejek w biurach powiatowych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Corocznie rolnicy zwlekali ze składaniem wniosków, jednak ten rok jest szczególny. Można założyć, że gruntowne zmiany w dopłatach mogą skomplikować wypełnianie wniosków dla wielu rolników.

Wszystko w jednym
Na jednym formularzu wniosku o przyznanie płatności rolnicy mogą ubiegać się o przyznanie:
  • jednolitych płatności obszarowych,
  • płatności uzupełniających do powierzchni upraw podstawowych,
  • płatności uzupełniającej do powierzchni uprawy chmielu,
  • płatności uzupełniającej do powierzchni roślin przeznaczonych na paszę uprawianych na trwałych użytkach zielonych,
  • płatności do upraw roślin energetycznych,
  • płatności cukrowej,
  • pomocy finansowej z tytułu wspierania gospodarowania na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania.
Rolnicy, którzy po raz pierwszy zamierzają ubiegać się o przyznanie płatności do gruntów rolnych po formularze wniosków mogą się zgłosić do biur powiatowych i oddziałów regionalnych ARiMR. Formularze te można również pobrać na stronie internetowej www.arimr.gov.pl. Wcześniej jednak muszą wystąpić do ARiMR na specjalnym formularzu od nadanie numeru identyfikującego producenta. Rolnik, który posiada numer identyfikacyjny, ale zmianie uległy jego dane podmiotowe (np. REGON, NIP- w przypadku osób prawnych lub adres do korespondencji, numer rachunku bankowego, w porównaniu z danymi podmiotowymi zgłoszonymi w latach ubiegłych, wówczas w celu zmiany powyższych danych powinien złożyć wniosek o wpis do ewidencji producentów (z zaznaczonym polem „zmiana danych” w sekcji „cel zgłoszenia”).

Częściowo wypełnione wnioski
Ci, którzy o płatności ubiegali się w latach poprzednich – otrzymają z Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa częściowo wypełniony wniosek, tzw. wniosek spersonalizowany wraz z materiałem graficznym oraz instrukcjami ich wypełnienia. Wniosek należy złożyć wraz z wypełnionymi tzw. mapkami. Jeśli ich zabraknie, rolnik nie otrzyma płatności na te działki.
Nowy formularz wniosku znacznie różni się od tych jakie, obowiązywały w poprzednich latach, dlatego przed przystąpieniem do wypełniania należy zapoznać się z zaleceniami zawartymi w „Instrukcji wypełniania wniosku.” Między innymi sposób deklarowania roślin w ramach grup upraw występujących na działce rolnej, możliwość ubiegania się o nowe rodzaje płatności: płatność uzupełniająca do powierzchni roślin przeznaczonych na paszę uprawianych na trwałych użytkach zielonych (płatności zwierzęce) oraz płatność do upraw roślin energetycznych
We wniosku rolnik musi wykazać wszystkie działki ewidencyjne będące w jego posiadaniu, na których znajdują się grunty rolne oraz zadeklarować:
powierzchnię gruntów rolnych nie zgłoszonych do żadnych programów pomocowych,
powierzchnię gruntów rolnych zalesionych w ramach działania - zalesianie gruntów rolnych, objętego Planem Rozwoju Obszarów Wiejskich oraz zgodnie z planem zalesienia, ale które nie zostały jeszcze przekwalifikowane na grunty leśne.

Działka, ale inna
Ważną zmianą więcej tegorocznym systemie dopłat jest inna definicja działki. Według nowych przepisów to: zwarty obszar gruntu, na którym jeden rolnik prowadzi jedną grupę upraw. Rolnik musi w tym roku deklarować nie konkretne uprawy, ale grupy.
Wyróżniane grupy upraw:
  • JPO - w przypadku ubiegania się o przyznanie tylko jednolitej płatności obszarowej;
  • UPO - w przypadku ubiegania się o przyznanie jednolitej płatności obszarowej oraz płatności uzupełniającej do grupy upraw podstawowych,
  • PZ - w przypadku ubiegania się o przyznanie jednolitej płatności obszarowej oraz płatności uzupełniającej do roślin przeznaczonych na paszę, uprawianych na trwałych użytkach zielonych (płatności zwierzęce),
  • CH - w przypadku ubiegania się o przyznanie jednolitej płatności obszarowej oraz płatności uzupełniającej do uprawy chmielu,
  • P - w przypadku ubiegania się o przyznanie jednolitej płatności obszarowej do grupy upraw pomidory do przetwórstwa,
  • L - w przypadku ubiegania się o przyznanie jednolitej płatności obszarowej do grupy upraw len włóknisty oraz płatności uzupełniającej do grupy upraw podstawowych,
  • K - w przypadku ubiegania się o przyznanie jednolitej płatności obszarowej do grupy upraw konopie włókniste oraz płatności uzupełniającej do grupy upraw podstawowych,
  • RE nazwa rośliny uprawnej – w przypadku ubiegania się o przyznanie tylko płatności do upraw roślin energetycznych, których obszar jest objęty uprawą jednej rośliny energetycznej,
  • RE,JPO nazwa rośliny uprawnej - w przypadku ubiegania się o przyznanie jednolitej płatności obszarowej oraz płatności do upraw roślin energetycznych, których obszar jest objęty uprawą jednej rośliny energetycznej,
  • RE,UPO nazwa rośliny uprawnej - w przypadku ubiegania się o przyznanie jednolitej płatności obszarowej oraz płatności uzupełniającej do grupy upraw podstawowych oraz płatności do upraw roślin energetycznych, których obszar jest objęty uprawą jednej rośliny energetycznej;
  • RE,CH nazwa rośliny uprawnej – w przypadku ubiegania się o przyznanie jednolitej płatności obszarowej oraz płatności uzupełniającej do uprawy chmielu oraz płatności do upraw roślin energetycznych, których obszar jest objęty uprawą jednej rośliny energetycznej;
  • RE,L nazwa rośliny uprawnej - w przypadku ubiegania się o przyznanie jednolitej płatności obszarowej do grupy upraw len włóknisty oraz płatności uzupełniającej do grupy upraw podstawowych oraz płatności do upraw roślin energetycznych, których obszar jest objęty uprawą jednej rośliny energetycznej;
  • RE,K nazwa rośliny uprawnej - w przypadku ubiegania się o przyznanie jednolitej płatności obszarowej do grupy upraw konopie włókniste oraz płatności uzupełniającej do grupy upraw podstawowych oraz płatności do upraw roślin energetycznych, których obszar jest objęty uprawą jednej rośliny energetycznej;
Jeżeli rolnik na gruncie rolnym realizuje przedsięwzięcia rolno-środowiskowe i poprawy dobrostanu zwierząt wówczas każdą roślinę uprawną z tego obszaru, do której przysługuje jednolita płatność dodatkowo opisuje oznaczeniem RS wraz z nazwą rośliny uprawnej (np. JPO, RS marchew jadalna).

Paszowe, czyli jakie
Najwięcej sprzecznych ocen budzi tzw. dopłata paszowa, dlatego poświęcimy jej więcej miejsca.
Płatność uzupełniająca do powierzchni roślin przeznaczonych na paszę, uprawianych na trwałych użytkach zielonych przysługuje do gruntów rolnych kwalifikujących się do przyznania jednolitej płatności obszarowej (JPO), na których prowadzona jest uprawa trwałych użytków zielonych.
Do przyznania płatności zwierzęcych kwalifikują się rolnicy, którzy w okresie od 1 kwietnia 2005 r. do 31 marca 2006 r. posiadali zwierzęta (bydło, owce, kozy lub konie) zarejestrowane w bazie Systemu Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt oraz zadeklarowali we wniosku o przyznanie płatności w ubiegłym roku powierzchnię trwałych użytków zielonych.
Do płatności kwalifikuje się powierzchnia trwałych użytków zielonych z roku 2006 dla, której spełniony został warunek minimalnej obsady zwierząt wynoszący 0,3 dużej jednostki przeliczeniowej (DJP) na jeden hektar tych użytków.
Rolnik ubiegający się o przyznanie płatności zwierzęcych zobowiązany jest we wniosku wpisać grupę upraw PZ, która obejmuje powierzchnię trwałych użytków zielonych, do których przysługuje jednolita płatność obszarowa oraz płatność uzupełniająca do roślin przeznaczonych na paszę, uprawianych na trwałych użytkach zielonych (płatności zwierzęce).
Są rolnicy zadowoleni zapoznaliśmy wprowadzonych zapoznaliśmy tym roku zmian. - Połączenie płatności z hodowlą zwierząt powinno być wprowadzone od początku – mówi Wiesław Wnorowski z miejscowości Chowane Bąki. - Dzięki temu pieniądze otrzymają autentyczni rolnicy, a nie tylko również ci, którzy po prostu posiadają ziemię.
Wnorowscy nie obawiają się wypełniania nowych wniosków o dopłaty bezpośrednie. Zamierzają bowiem skorzystać z usług doradców.


Małgorzata Sawicka

Artykuł przygotowany na podstawie materiałów Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

Wypełnione wnioski o przyznanie płatności bezpośrednich do gruntów rolnych lub o przyznanie płatności z tytułu wsparcia działalności rolniczej na obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania rolnicy mogą składać w biurze powiatowych ARiMR, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę wnioskodawcy, w okresie od dnia 15 marca do dnia 15 maja 2007 roku. Dopuszczalne jest złożenie wniosku w ciągu 25 dni kalendarzowych po tym terminie, czyli do dnia 9 czerwca 2007 r., jednakże za każdy dzień roboczy opóźnienia należna producentowi płatność będzie pomniejszana o 1% za każdy dzień roboczy opóźnienia.
Zmiany do złożonego wniosku rolnicy będą mogli składać do dnia 31 maja 2007 roku. Dopuszczalne jest również złożenie takich zmian do dnia 9 czerwca 2007 r., jednak wtedy zmiana ta spowoduje zmniejszenie o 1% za każdy dzień roboczy opóźnienia kwoty płatności odnoszącej się do powierzchni działek, dla których dokonano zmian lub powierzchni działek dodanych. Jeżeli przed ww. terminami ARiMR poinformowała rolnika o stwierdzonych nieprawidłowościach we wniosku lub jeśli powiadomiła rolnika o zamiarze przeprowadzenia kontroli na miejscu i jeśli ta kontrola ujawni nieprawidłowości, zmiany do wniosku nie będą uwzględnione w odniesieniu do działek rolnych, w przypadku których stwierdzono nieprawidłowości.



 Wysokość płatności w danym roku kalendarzowym ustala się jako iloczyn deklarowanej przez rolnika powierzchni kwalifikującej się do objęcia płatnościami, po uwzględnieniu zmniejszeń wynikających ze stwierdzonych nieprawidłowości i stawek płatności na 1 ha tej powierzchni.
Wysokość płatności bezpośredniej do gruntów rolnych i płatności uzupełniającej do gruntów rolnych może zostać pomniejszona z tytułu:
złożenia wniosku w okresie 25 dni kalendarzowych po terminie składania wniosków (po 15 maja 2007 r.),
złożenia zmian do wniosku po dniu 31 maja 2007 r. do dnia 9 czerwca 2007 r.,
zawyżenia powierzchni zadeklarowanej we wniosku w stosunku do powierzchni faktycznie użytkowanej,
nie utrzymywania gruntów rolnych zgodnie z normami,
jeżeli w danym roku rolnik nie zadeklaruje wszystkich gruntów rolnych będących w jego posiadaniu, a różnica pomiędzy całkowitym obszarem zadeklarowanym we wniosku a obszarem wykazanym łącznie z całkowitą powierzchnią działek niewykazanych wynosi więcej niż 3% wykazanej powierzchni, całkowita wysokość płatności bezpośrednich należnych temu rolnikowi za ten rok będzie pomniejszona nawet do 3% w zależności od wielkości niezgłoszonego obszaru,
kwota przyznanych płatności, o które rolnik ubiega się w 2007 może być pomniejszona w wyniku nałożonych sankcji wieloletnich w ostatnich 3 latach kalendarzowych.

Ubezpieczenie pod przymusem

Od pierwszego lipca przyszłego roku ubezpieczanie upraw będzie dla rolników obowiązkowe. Prezydent Lech Kaczyński podpisał nowelizację ustawy ubezpieczeniowej.
Jeśli gospodarz nie dopełni tego obowiązku – czeka go kara. Państwo dopłaci do ubezpieczeń, ale tylko do powierzchni upraw nie przekraczającej 300 hektarów.
Państwo ma dopłacać do polis 60% jeśli chodzi o ubezpieczenie roślin i 50 % w przypadku zwierząt gospodarskich. Obowiązkowym ubezpieczeniem ma być objęta przynajmniej połowa upraw.
Rolnicy, którzy nie podporządkują się nowemu obowiązkowi będą musieli zapłacić równowartość 2 euro za hektar.
Dopłaty do składek i odszkodowań przewidziane są tylko dla firm ubezpieczeniowych, które podpiszą umowy z resortem rolnictwa.
Problem w tym, czy znajdą się firmy, które zechcą takowe umowy podpisać, a to ze względu na klęskę suszy, która jest zbyt dużym ryzykiem dla ubezpieczycieli. Firmy chcą, by w przypadku wystąpienia tej klęski, państwo wzięło na siebie część odpowiedzialności finansowej. Co prawda w ustawie wsparcie ze Skarbu Państwa w przypadku wystąpienia suszy jest przewidziane, ale zdaniem firm – zdecydowanie zbyt niskie.
sam

Jednorazowo sypnie groszem

W kwietniowych terminach wypłat świadczeń emerytalno-rentowych uprawnieni świadczeniobiorcy KRUS otrzymają z urzędu, bez konieczności składania wniosku, jednorazowe świadczenie, przysługujące na podstawie ustawy z dnia 20 maja 2005r. o zapomodze pieniężnej dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie przedemerytalne albo zasiłek przedemerytalny w 2007r.

Zapomogi pieniężne przysługują osobom, które w marcu danego roku kalendarzowego mają prawo do świadczeń, jeżeli ich wysokość na dzień 31 marca nie przekracza kwoty 1.200,00 zł miesięcznie. Przy ustalaniu wysokości świadczenia uwzględnia się kwotę świadczenia łącznie z dodatkiem pielęgnacyjnym, dodatkiem dla sierot zupełnych oraz innymi dodatkami lub świadczeniami pieniężnymi przysługującymi na podstawie odrębnych przepisów, które są wypłacane przez organy emerytalno-rentowe w wysokości ustalonej przed dokonaniem potrąceń i egzekucji oraz zmniejszenia na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2004r., Nr 39, poz. 353, z późn.zm.), a także zawieszenia na zasadach określonych w ustawie o ubezpieczeniu społecznym rolników (Dz.U. z 1998r. Nr 7, poz. 25 z późn.zm.). W przypadku pobierania więcej niż jednego świadczenia, przy ustalaniu wysokości świadczeń na dzień 31 marca, przyjmuje się sumę przysługujących świadczeń.
Do renty rodzinnej, do której uprawniona jest więcej niż jedna osobą, przysługuje jedna zapomoga.
Zapomoga przysługuje w wysokości:
420 zł – jeżeli świadczenie nie przekracza 600,00 zł,
310 zł – jeżeli świadczenie wynosi od 600,00 zł do 800,00 zł,
180 zł - jeżeli świadczenie wynosi od 800,00 zł do 1.000,00 zł,
140 zł - jeżeli świadczenie nie przekracza 1.200,00 zł.
Zapomoga pieniężna nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

sam

Bisowanie inwestycji

Nie wcześniej niż na początku kwietnia, ale jednak. Ministerstwo rolnictwa poinformowało, że wznowione zostanie przyjmowanie wniosków na działanie „Inwestycje w gospodarstwach rolnych” z funduszy przeznaczonych na lata 2004-2006.
Pieniądze na ponowne uruchomienie tego działania pochodzą z niewykorzystanych środków, między innymi ze wsparcia na przetwórstwo. Do tej pory o wsparcie z programu inwestycji w gospodarstwach wystąpiło w kraju prawie 30 tysięcy rolników. Ponad połowa z nich otrzymała już zwrot dotacji. Wypłacono dla nich miliard 400 tysięcy złotych.
„Inwestycje w gospodarstwach rolnych” to element Sektorowego Programu Operacyjnego. Polega on na zwrocie od 50 do 60 % poniesionych przez rolnika wydatków na m.in. zakup maszyn, gruntów rolnych, budowę bądź modernizację budynków. Pieniądze mogły być również przeznaczone na założenie sadu lub innej plantacji wieloletniej.
Najwcześniej wnioski będą przyjmowane w kwietniu tego roku, a informacje o dokładnym terminie mają być znane na 14 dni przed. Ministerstwo Rolnictwa podkreśliło w komunikacie, że nie będą rozpatrywane wnioski składane przed wyznaczonym terminem.
Co prawda wzory wniosków niezbędnych do ubiegania się o to wsparcie są już dostępne na stronie internetowej resortu rolnictwa, ale mogą one jeszcze ulec zmianie.
O terminie ponownego przyjmowania dokumentów Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju wsi będzie informowało na stronach internetowych (www.minrol.gov.pl oraz www.arimr.gov.pl). Informacje mają się też ukazać w jednym z ogólnopolskich dzienników, będą również dostępne w biurach powiatowych i oddziałach regionalnych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, w placówkach Podlaskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego.
Zaoszczędzono na ten cel zaledwie 200 mln. zł. Jedno gospodarstwo może mieć przyznaną dotację w wysokości maksymalnie 300 tysięcy złotych.
Chętnych jest wielu. Mimo, że ci, którzy nie zdążą skorzystać z dotacji z zaoszczędzonych pieniędzy – będą mieć jeszcze taką szansę, gdy zostanie uruchomiony Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.
Prawdopodobnie termin przyjmowania wniosków na działanie „Inwestycje w gospodarstwach rolnych” będzie ogłoszony w tym tygodniu. Nieoficjalnie mówi się, że będzie to 16 kwietnia.

sam
Jesteś tutaj: Strona główna Artykuły Finanse