Podlaskie AGRO

Finanse

Więcej dla młodych rolników

Zbliżają się kolejne nabory wniosków o wsparcie z PROW 2007-2013


W 2010 roku ARiMR przeprowadzi kolejne nabory wniosków o udzielenie pomocy finansowej z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Ciekawostka tegorocznych zmian w Programie jest fakt, iż premia dla młodych rolników została podniesiona do 75 tys. zł.

Budżetem PROW-u zarządza Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a pieniądze są przeznaczone przede wszystkim na budowę nowoczesnego, konkurencyjnego sektora rolno-spożywczego. Pomoc tę można otrzymać również na prowadzenie działalności rolniczej w zgodzie z wymogami ochrony środowiska naturalnego, na rozwój kultury i zachowanie tradycji na wsi oraz działania na rzecz podniesienia jakości życia mieszkańców wsi i ich aktywizację gospodarczą.

Obsługą wniosków zajmuje się głównie ARiMR, ale także samorządy województw, Agencja Rynku Rolnego oraz Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa - FAPA. Program obejmuje 22 tzw. działania pomocowe i w tym roku będzie można złożyć wnioski o przyznanie wsparcia z prawie wszystkich.

W pierwszej kolejności, prawdopodobnie w trzecim kwartale tego roku, będą przyjmowane wnioski o wsparcie finansowe dla rolników prowadzących dodatkową działalność gospodarczą oraz o dofinansowanie tworzenia nowych miejsc pracy w „mikroprzedsiębiorstwach”, działających na terenach wiejskich, później na „Renty strukturalne” i premie dla „Młodych rolników”. I właśnie, tu młodzi rolnicy mogą się zacząć cieszyć. Komisja Europejska przyjęła propozycję Polski w sprawie podwyższenia z 50 do 75 tys. zł premii dla „Młodych rolników”. Starania o podwyższenie premii prowadzone w Brukseli przez Ministra Marka Sawickiego trwały przeszło rok. Korzystnie zostały zmienione przepisy, określające zasady przyznawania premii dla „Młodych rolników”. Złagodzone zostały bowiem wymogi dotyczące minimalnej powierzchni użytków rolnych. ARiMR będzie mogła teraz przyznawać w całym kraju premię ułatwiającą start zawodowy młodym na wsi, których gospodarstwa mają powierzchnię użytków rolnych nie mniejszą niż średnia krajowa. To jest istotne, bo do tej pory w województwach, w których średnia powierzchnia gospodarstwa była znacznie wyższa od średniej krajowej, premię mógł o trzymać tylko rolnik posiadający gospodarstwo o powierzchni nie mniejszej od średniej dla tego województwa. Oznaczało to, że w niektórych regionach ten warunek był w zasadzie nie do spełnienia, gdyż średnia areału jest w nich wysoka, a kupno dodatkowej ziemi jest w zasadzie niemożliwe. Kolejną dobrą informacją jest także rozszerzenie definicji „dnia rozpoczęcia działalności rolniczej” przez osobę ubiegającą się o premię ułatwiającą start zawodowy. W przypadku osób, które po raz pierwszy weszły w posiadanie gospodarstwa rolnego w drodze spadku i nie później niż w ciągu 12 miesięcy od nabycia tej nieruchomości przekazały ją w dzierżawę, podjęcie prowadzenia działalności rolniczej liczone będzie od dnia rozwiązania/wygaśnięcia umowy dzierżawy, pod warunkiem, że zawarta została w formie aktu notarialnego albo z datą pewną.

W drugiej kolejności zostaną ustalone daty, od kiedy będzie można ubiegać się o pieniądze na „Modernizację gospodarstw” i dofinansowanie inwestycji w firmach zajmujących się przetwórstwem. Kolejne działania z PROW 2007-2013 uruchamiają też samorządy wojewódzkie, którym powierzono wdrażanie części Programu. O pomoc w wypełnieniu wniosków można się zwrócić do ośrodków doradztwa rolniczego oraz do izb rolniczych.

Informacje o terminach rozpoczęcia kolejnych naborów wniosków i dostępnych formach wsparcia podawane będą na stronie internetowej ARiMR: www.arimr.gov.pl, w oddziałach regionalnych i biurach powiatowych ARiMR. Można też skorzystać z bezpłatnej infolinii: 0 800 380 084 - czynnej przez 7 dni w tygodniu w godz. 7-21.

opracowała MB

Tańszą pożyczkę proszę

Ponad miliard przeznaczą banki na kredyty z dopłatą ARiMR do spłaty oprocentowania


Banki współpracujące z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa mogą udzielić w bieżącym kwartale rolnikom preferencyjnie oprocentowanych kredytów inwestycyjnych na sumę blisko 1,07 mld zł.

Wraz z końcem marca Agencja określiła bankom limity akcji kredytowej oraz limity dopłat na II kwartał br. Dopłaty z ARiMR pozwalają obniżyć do 2% w skali roku oprocentowanie takich kredytów. Limity otrzymało siedem central banków: Bank Polskiej Spółdzielczości SA, Gospodarczy Bank Wielkopolski SA, Mazowiecki Bank Regionalny SA, Bank Gospodarki Żywnościowej SA, Bank Zachodni WBK SA, ING Bank Śląski SA oraz Pekao SA.

Preferencyjnie oprocentowane kredyty inwestycyjne mogą być udzielane w ramach następujących linii kredytowych: na zakup gruntów rolnych (nKZ), młody rolnik (nMR), linie branżowe (nBR), na zakup użytków przeznaczonych na utworzenie lub powiększenie gospodarstwa rodzinnego (nGR), na inwestycje w zakresie nowych technologii produkcji (nNT), podstawowa (nIP), dla grup producentów rolnych (nGP), osadnictwo rolnicze na Gruntach Skarbu Państwa (nOR). Określone to zostało w Rozporządzeniu Rady Ministrów z 22 stycznia 2009r. w sprawie szczegółowych kierunków działania Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (Dz. U. Nr 22, poz. 121 z późn. zm.) oraz zakresem rzeczowym zadań do realizacji w 2010r.

Maksymalna wysokość udzielonego kredytu z dopłatą ARiMR, która pokrywa do 3/4 oprocentowania, nie może przekroczyć:

- 80% nakładów i 4 mln zł na inwestycje w gospodarstwach rolnych;

- 70% nakładów i 8 mln zł na inwestycje w działach specjalnych produkcji rolnej;

- 70% nakładów i 16 mln zł na inwestycje w przetwórstwie produktów rolnych.

Rolnicy inwestujący w rozwój gospodarstwa rodzinnego mogą pokryć kredytem 90% nakładów, a zakładający gospodarstwa na warunkach osadnictwa rolniczego nawet 95%. Maksymalny okres spłaty takich kredytów wynosi, w zależności od linii kredytowej, od 8 do 20 lat.

Decyzję o przyznaniu kredytu i jego wysokości podejmuje bank, który udziela kredytów z własnych środków. Rolnik składający w banku wniosek o kredyt wraz z planem przedsięwzięcia, które ma być finansowane, może wystąpić także o karencję w spłacie kredytu. W zależności od linii kredytowej bank może przyznać taką karencję na okres do trzech lat.

oprac. BK

Po pieniądze z Unii

Ponad 10,8 tys. rolników z Podlasia złożyło już wnioski o dopłaty obszarowe – jesteśmy w czołówce


Od połowy marca Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa już po raz siódmy przyjmuje wnioski rolników o przyznanie płatności bezpośrednich za 2010r. Do 7 kwietnia w biurach powiatowych złożono w skali kraju blisko 150 tys. takich dokumentów.

Rolnicy z naszego terenu nie są opieszali. Ich frekwencja w biurach ARiMR stawia podlaskie w czołówce województw, w których najwięcej osób złożyło wnioski. Rolnicy pozytywnie oceniają sprawną obsługę. Świadczy to o dobrym przygotowaniu Agencji do tej akcji, która do przyjmowania i wprowadzania wniosków do systemu informatycznego zaangażowała ponad 1.600 pracowników.

Niestety, liczba złożonych dotychczas wniosków jest niższa niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Prezes ARiMR, Tomasz Kołodziej na konferencji prasowej, która odbyła się 31 marca w Ministerstwie Rolnictwa i Rozwoju Wsi, prosił rolników, aby nie czekali ze składaniem wniosków na ostatnią chwilę. Ocenia się, że o płatności obszarowe ubiegać się będzie w tym roku ok. 1,4 mln rolników.

Rolnicy występujący w 2010 r. o przyznanie płatności bezpośrednich, wypełniając jeden formularz wniosku mogą jednocześnie zwrócić się o pomoc finansową z tytułu dopłat obszarowych, wspierania gospodarowania na obszarach górskich oraz innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW), płatności na realizację przedsięwzięć rolnośrodowiskowych i poprawę dobrostanu zwierząt (PROW 2004-2006) oraz płatności rolnośrodowiskowe (PROW 2007-2013), a także o dopłaty uzupełniające. Wprowadzenie jednego formularza wniosku dla 12 różnych rodzajów płatności jest ułatwieniem dla rolników, którzy nie muszą teraz wielokrotnie podawać tych samych danych i występować do Agencji z osobnymi wnioskami o przyznanie różnych dopłat.

Do rolników, którzy ubiegali się o płatności obszarowe w ubiegłym roku, ARiMR wysłała pocztą tzw. wnioski „spersonalizowane”. Formularze te są w dużej części wypełnione przez pracowników Agencji, którzy skorzystali z informacji znajdujących się we wnioskach o dopłaty złożonych w ubiegłym roku. Osoby, które nie składały wniosków w ubiegłym roku bo np. przejęły lub kupiły niedawno gospodarstwo i Agencja nie ma ich danych, powinny zwrócić się o formularz wniosku do swojego biura powiatowego. Formularz taki jest też dostępny na stronie internetowej.

Wypełniony wniosek wraz z załącznikiem graficznym należy złożyć we właściwym biurze powiatowym ARiMR albo przesłać pocztą do 17 maja 2010r. Przepisy dopuszczają złożenie wniosku po tym terminie, ale nie później niż do 11 czerwca 2010r. i niestety w takim wypadku za każdy dzień roboczy opóźnienia należna rolnikowi kwota płatności będzie obniżana o 1%.

ARiMR zwraca się do rolników, aby przy wypełnianiu wniosków postępowali zgodnie z instrukcją, którą dostali wraz z otrzymanym do wypełnienia wnioskiem. W tym roku jest to szczególnie ważne, bo wnioski umożliwiają staranie się w ramach jednego formularza aż o 12 płatności a ponadto pojawiły się nowe dopłaty specjalne oraz nastąpiły zmiany w krajowych uzupełniających płatnościach obszarowych. W pierwszym przypadku nowością jest to, że rolnicy z całego kraju mogą się ubiegać o płatność do roślin strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych, a w kilku województwach o płatność do krów i owiec. Ważne jest również to, że jednolite płatności obszarowe będą przyznawane rolnikom w całym kraju do prowadzenia upraw zagajników drzew o krótkiej rotacji, takich jak: brzoza, topola czy wierzba. Rolnicy, którzy chcą skorzystać z takich dopłat muszą we wnioskach zadeklarować tak wykorzystywane grunty, jako odrębne działki rolne. Jeśli chodzi o krajowe uzupełniające płatności obszarowe (UPO), to będą one po raz pierwszy przysługiwały także do powierzchni, na których nie jest prowadzona żadna uprawa, jeżeli na gruntach tych:

- rolnik dokonał zasiewu w celu podniesienia żyzności gleby poprzez wprowadzenie do niej świeżej masy roślinnej (zielony nawóz);

- roślinność ta została przyorana lub wprowadzona do gleby na skutek zastosowania innego zabiegu mechanicznego, w terminie do dnia 31 sierpnia roku, w którym został złożony wniosek o przyznanie płatności uzupełniającej;

- nie jest prowadzona uprawa przez okres nie dłuższy niż jeden rok.

Rolnicy ubiegający się o przyznanie płatności rolnośrodowiskowych, którzy do 2009 roku składali cały dodatkowy wniosek o przyznanie takiej pomocy, od tego roku wystarczy, że uzupełnią na wspólnym formularzu jedynie dodatkowe kolumny w zakresie deklarowanych działek do przyznania takich płatności. Dane szczegółowe dotyczące deklarowanych pakietów do płatności rolnośrodowiskowych będą podawane w załączniku do wniosku. Ponadto na jednym załączniku graficznym będzie wyrysowane położenia działek rolnych, deklarowanych zarówno do płatności bezpośrednich, ONW oraz płatności rolnośrodowiskowych. Tak więc, nie będzie już trzeba zwracać się do biur powiatowych o dodatkowe załączniki graficzne. Są to uproszczenia, na które rolnicy czekali.


Ile i za co?

Szacowane maksymalne stawki płatności w ramach systemów wsparcia bezpośredniego za rok 2010 przedstawiają się następująco:

- jednolita płatność obszarowa (JPO) - 141,06euro/ha

- uzupełniająca płatność podstawowa - do powierzchni innych roślin i do powierzchni gruntów ornych, na których nie jest prowadzona uprawa roślin - 82,46euro/ha

- płatność uzupełniająca do powierzchni uprawy chmielu, do której przyznano płatność uzupełniającą do powierzchni uprawy chmielu za 2006 r. (płatność niezwiązana z produkcją) - 336,05euro/ha

- płatność do powierzchni roślin przeznaczonych na paszę, uprawianych na trwałych użytkach zielonych (płatności zwierzęce) - 110,18euro/ha

- oddzielna płatność z tytułu owoców i warzyw (płatność do pomidorów) - ok. 39,44 euro/tonę

- przejściowe płatności z tytułu owoców miękkich - 400 euro/ha

- płatność cukrowa - ok. 12,59 euro/tonę

- płatność do krów - 142,5 euro/sztukę

- płatność do owiec - 30 euro/sztukę

- specjalna płatność obszarowa do powierzchni uprawy roślin strączkowych i motylkowatych drobnonasiennych - 60 euro/ha.


ARiMR przypomina rolnikom otrzymującym jakiekolwiek dopłaty powierzchniowe, np. płatności bezpośrednie, ONW, rolnośrodowiskowe czy pomoc na zalesione grunty rolne lub grunty inne niż rolne, że są zobowiązani bezwzględnie przestrzegać przez cały rok zasad wzajemnej zgodności (cross compliance) w zakresie: ochrony środowiska naturalnego, identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz dobrej kultury rolnej. Agencja zwraca również uwagę, że od 1 stycznia 2010r. obowiązują dodatkowe normy i wymagania, które nakładają na rolników obowiązek posiadania w określonych sytuacjach pozwoleń wodnoprawnych oraz zachowania charakterystycznych elementów krajobrazu.

opracowała Marzena Bęcłowicz


Zasady przyznawania płatności, formularze wniosków oraz załączników do wniosku są dostępne na stronie internetowej ARiMR – www.arimr.gov.pl


Jesteśmy ZA dopłatami!

* Ogromna większość Europejczyków, bo aż 83% jest za utrzymaniem dopłat dla rolników w budżecie UE, a spora część apeluje nawet o ich zwiększenie - wynika z raportu Eurobarometr.

* W Polsce proporcje te wyglądają podobnie: 85% respondentów jest zdecydowanie lub raczej za tym, by UE wspierała rolników tak, by zagwarantować stabilność ich dochodów, a tylko 6% Polaków jest przeciw.

* Największe poparcie wyrażają respondenci z Grecji, Bułgarii, Estonii i Łotwy; najmniejsze zaś ci z krajów północnych: Dania, Szwecja, Holandia.

* Aż 72% ankietowanych przyznało, że w ciągu najbliższych 10 lat budżet Unii poświęcony na Wspólną Politykę Rolną powinien pozostać bez zmian, na obecnym poziomie albo nawet wzrosnąć. Tylko 14 proc. opowiada się za zmniejszeniem wsparcia dla rolników.

* Odsetek osób określających unijny budżet na WPR jako „za wysoki”, jest wyższy we Francji (20%) niż w Wielkiej Brytanii (17%), która od lat domaga się cięć w WPR. W Polsce 31% ankietowanych stwierdziło, że obecny budżet UE na WPR jest „niewystarczający”, 43%, że „odpowiedni”, a 8%, że „za wysoki”.

* Istniejąca od lat 60. WPR pochłonęła z budżetu UE ponad 50 mld z 116,7 mld euro w 2009r., ale udział wydatków na WPR w budżecie UE maleje. Z ok. 75% w latach 80. do 45% obecnie. Ogólna pula wydatków na WPR pozostała niemal bez zmian, mimo rozszerzenia UE o 12 nowych krajów, w tym wiele rolniczych, jak Polska, czy Rumunia.


Sondaż przeprowadzono w III kwartale 2009r. przez TNS Opinion na grupie prawie 27 tys. osób z 27 krajów UE.

Premia na okna


W kwietniu ub.r. rozszerzono katalog inwestycji, które można sfinansować pieniędzmi z książeczek mieszkaniowych


Już nie tylko na zakup nowego domu, czy mieszkania możemy przeznaczyć oszczędności i premię, pochodzące z likwidacji książeczki mieszkaniowej. Mogą one stanowić m.in. wkład własny przy kredycie mieszkaniowym albo pokryć koszty wymiany okien, instalacji elektrycznej i gazowej.

Przypomnijmy krótko, kwestia książeczek mieszkaniowych i premii gwarancyjnych udzielanych za ich likwidację uregulowana jest w ustawie o pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych, udzielaniu premii gwarancyjnych oraz refundacji bankom wypłaconych premii gwarancyjnych (Dz. U. 2003 r. Nr 119, poz. 1115 z późn. zm.). W posiadaniu Polaków jest jeszcze ponad milion tzw. starych książeczek mieszkaniowych. Państwu zaś chodzi o to, by zwiększyć tempo likwidacji książeczek i ostatecznie rozwiązać ten problem.

Premię otrzymuje się w momencie likwidacji książeczki mieszkaniowej, a to z kolei można uczynić, jeśli poniosło się nakłady budowlane (za wyjątkiem wykorzystania premii, jako wkładu własnego przy zaciąganiu kredytu lub w trakcie prowadzenia inwestycji, np. budowy domu lub zakupu budowanego mieszkania). Najpierw więc trzeba np. przeprowadzić remont albo kupić mieszkanie i dopiero wtedy można się starać o premię. Właściciel książeczki powinien złożyć w dowolnym oddziale PKO BP wniosek o likwidację książeczki mieszkaniowej i wypłatę premii gwarancyjnej (razem z książeczką oraz dowodem osobistym). Bank informuje, jakie dokumenty są potrzebne. Uwaga - do banku z książeczką należy się zgłosić najpóźniej w ciągu 90 dni od poniesienia wydatku!

Jeszcze do niedawna książeczka finansowała jedynie zakup mieszkań używanych lub nowych od developera lub spółdzielni mieszkaniowej. Obecnie zaś właścicielom książeczek mieszkaniowych przysługuje premia gwarancyjna w związku z dokonaniem jednej z następujących czynności. Po pierwsze właściciele książeczek mieszkaniowych mogą przeznaczyć premię gwarancyjną na wykupienie na odrębną spółdzielczego lokalu mieszkalnego. Wcześniej nie było to możliwe. Po drugie zgodnie z nowymi przepisami możliwe jest przeznaczenie premii na spłatę zadłużenia z tytułu kredytów mieszkaniowych tzw. starego portfela. Chodzi o osoby, które zaciągnęły kredyt mieszkaniowy na przełomie lat 80. i 90. Był to okres ogromnego wzrostu inflacji i oprocentowania kredytów. Całość odsetek od takich kredytów wykupywało przejściowo państwo. Potem jednak trzeba było je spłacić. W międzyczasie urosły one tak, że przerosły kwoty zaciągniętego kredytu. Premia gwarancyjna zostanie przeznaczona w pierwszej kolejności na spłatę zadłużenia wobec Skarbu Państwa, następnie na spłatę skapitalizowanych odsetek od kredytu i w końcu na spłatę kredytu. Dzięki temu niektórzy kredytobiorcy na preferencyjnych warunkach będą mogli całkowicie spłacić zadłużenie zajmowanych lokali.

Poza powyższymi kwestiami pieniądze z likwidacji książeczki można przeznaczyć na remont mieszkania lub domu — np. wymianę okien, instalacji gazowej lub elektrycznej. Taki remont można przeprowadzić tylko we własnym domu lub własnym lokalu spółdzielczym.

Premia może być również wykorzystana przez właściciela książeczki mieszkaniowej na dokonanie wpłaty na fundusz remontowy we wspólnotach lub spółdzielniach mieszkaniowych za okres ostatnich 12 miesięcy (oczywiście kwota wydatków wspólnoty lub spółdzielni poniesionych w okresie ostatnich 24 miesięcy na remont części wspólnych budynku, w którym znajduje się lokal mieszkalny – w części odpowiadającej udziałowi właściciela książeczki w kosztach remontów nieruchomości wspólnej – musi być co najmniej równa wpłacie). Te uprawnienia będziemy nabywali sukcesywnie. W pierwszej kolejności z nowych regulacji skorzystali już właściciele książeczek mieszkaniowych wystawionych do 1968r. Od 1 stycznia br. można likwidować książeczki z lat 1969-1972 itd.

Dla osób mniej zamożnych korzystnym jest wprowadzenie możliwości ubiegania się o wypłatę premii jeszcze przed zakupem mieszkania, czy domu. Chodzi o przeznaczenie premii gwarancyjnej na poczet wkładu własnego z tytułu kredytu udzielanego m.in. na zakup mieszkania, domu lub jego budowę. Osoby ubiegające się o taką wypłatę powinny przedstawić umowę kredytu z bankiem, w której przewidziano udzielenie kredytu na określony, przewidziany w ustawie cel, z uwzględnieniem udziału własnego właściciela książeczki mieszkaniowej pochodzącego z premii gwarancyjnej. Znowelizowane przepisy określają dokładnie, jakie warunki muszą spełnić osoby ubiegająca się o premię.

Barbara Klem


Zdaniem eksperta

Tomasz Rybnik, dyrektor sprzedaży PKO Bank Polski SA Regionalny Oddział Detaliczny w Białymstoku:

Klienci często pytają: ile dostaną pieniędzy za książeczkę. Wysokość premii gwarancyjnej zależy od wielu czynników, a algorytm jej wyliczania jest stosunkowo skomplikowany. Kwota zależy od okresu płatności, wysokości wpłat i innych czynników. Zazwyczaj wynosi od kilku do kilkunastu tysięcy złotych. Zwrócę uwagę, że likwidacja książeczki również kosztuje. Na jakie wydatki powinniśmy się przygotować? Pierwsze zaświadczenie o wysokości zgromadzonych środków na książeczce mieszkaniowej jest bezpłatne, za każde następne trzeba zapłacić 25 zł. Za likwidację książeczki z wypłatą premii gwarancyjnej płaci się 30 zł (bez wypłaty premii – bezpłatnie). Przypomnę też, że własność książeczki mieszkaniowej można przenieść na inne osoby w pierwszej linii pokrewieństwa. Jeśli więc nie możemy sami skorzystać z premii, dobrym rozwiązaniem jest przekazanie praw z książeczki na członka rodziny, który będzie mógł ją wykorzystać. Cesja książeczki mieszkaniowej kosztuje 70 zł.

Fot. PKO BP SA B-STOK



Łyk historii

W 1950r. oferowano klientom dwa rodzaje książeczek oszczędnościowych: obiegowe i umiejscowione. Już wówczas planowano w PKO rozszerzenie form oszczędzania. W 1957r. wprowadzono nowe, bardziej atrakcyjne książeczki premiowane samochodami i motocyklami, a także książeczki umożliwiające gromadzenie wkładów na zakup mieszkania i towarów deficytowych. Dla długoterminowych książeczek mieszkaniowych w maju 1958r. wprowadzono gwarancję realnej wartości wkładu, co było konieczne wobec wysokiej inflacji. W rok później pojawiły się w ofercie PKO książeczki premiowane pieniędzmi, wczasami oraz krajowymi i zagranicznymi wycieczkami. Aby dodatkowo zmobilizować ludność do deponowania środków, wprowadzono zasadę, że warunkiem uzyskania członkostwa w spółdzielni mieszkaniowej jest posiadanie książeczki mieszkaniowej. Wkład mieszkaniowy uzupełniało państwo, wpłacając premie za systematyczne oszczędzanie. Premia gwarancyjna jest rekompensatą, państwowym dodatkiem do oszczędności zbieranych na tzw. książeczkach mieszkaniowych, wydawanych przed 24.10.1990r. z wkładem utrzymywanym przez co najmniej pięć lat.


Krótko

Obowiązkowe ubezpieczenia

Od tego roku wykupienie ubezpieczenia połowy upraw jest obowiązkowe. Pomimo tego, szacuje się, że zaledwie 10% rolników wykupiło polisy i ubezpieczyli przy tym 25% powierzchni upraw rolnych w kraju. Są to głównie duże gospodarstwa. W najbardziej zagrożonych suszą rejonach kraju ubezpieczenie od tego kataklizmu jest wciąż bardzo trudne. Zakłady ubezpieczeniowe narzekają na zbyt duże ryzyko i zbyt małe dopłaty ze strony państwa. W związku z czym podnoszą stawki polis ponad limit do poziomu którego dopłaca państwo. Zatem polisy owszem kupić można, ale są one bardzo drogie i państwo nie refunduje połowy jej wartości. Tak jest np. w przypadku gradobicia. Ale nie tylko. Konrad Rojewski z Polskiej Izby Ubezpieczeń mówi: największym problemem zwłaszcza dla sadowników jest ubezpieczenie od przymrozków wiosennych. To ryzyko jest bardzo niebezpieczne dla roślin sadowniczych, gdzie ubezpieczyciele wypłacają rok w rok kilkakrotnie większe odszkodowania niż zbierają składki. Podobnie jest z możliwością ubezpieczenia od klęski suszy. W sporej części kraju, a zwłaszcza w regionach, gdzie jej wystąpienie jest bardzo prawdopodobne zakłady ubezpieczeniowe nie sprzedają polis z dopłatą państwa. Nad zmianami przepisów, które zagwarantują firmom ubezpieczeniowym większe bezpieczeństwo finansowe prace są prowadzone od dawna. Ale jak na razie bez efektu. W tym roku na dopłaty do ubezpieczeń rolniczych rząd przeznaczył 300 milionów złotych. To dwukrotnie więcej niż rok temu.


Okrągły stół rolniczy - biopaliwa

Do udziału w trzeciej debacie Okrągły stół rolniczy – biopaliwa Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi zaprosił przedstawicieli resortów gospodarki, finansów, skarbu państwa, środowiska, Urzędu Regulacji Energetyki, Agencji Rynku Rolnego, branży paliwowej, wytwórców biokomponentów, organizacji zrzeszających rolników, producentów biokomponentów oraz biopaliw. W spotkaniu uczestniczyły 53 osoby reprezentujące organy i podmioty zaangażowane w budowę rynku biokomponentów i biopaliw ciekłych. W trakcie spotkania dokonano oceny funkcjonowania krajowego rynku biokomponentów i biopaliw w ostatnich latach oraz dyskutowano nad wypracowaniem, akceptowanych przez wszystkie zainteresowane strony, sposobów realizacji decyzji Rady Ministrów przyjętej 26 stycznia br. wraz z dokumentem „Kompleksowa informacja na temat realizacji Wieloletniego programu promocji biopaliw lub innych paliw odnawialnych na lata 2008-2010”. Wprowadzeniem do dyskusji były propozycje zmian w Wieloletnim programie oraz przepisach prawa, przesłane przez Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi wraz z zaproszeniem do udziału w debacie oraz inne informacje i materiały przekazane przez resort uczestnikom spotkania. Swoje propozycje przekazał również Minister Środowiska, Prezes Agencji Rynku Rolnego oraz Krajowa Izba Biopaliw i Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego.

W trakcie spotkania Podsekretarz Stanu Artur Ławniczak podkreślił, że dotychczasowy etap realizacji Wieloletniego programu nie przynosi oczekiwanych efektów społecznych i gospodarczych. Poinformował uczestników debaty, że intencją ministra i kierownictwa resortu jest wypracowanie najlepszych z możliwych propozycji zmian tego programu i przepisów prawa. W trakcie dyskusji omawiano propozycję utrzymania dotychczasowych mechanizmów wsparcia biokomponentów: corocznego określania na rok następny ogólnej kwoty wsparcia rynku biopaliw oraz kierunków jej rozdysponowania na ulgi w podatku akcyzowym, pomoc de minimis dla wytwórców i producentów, rozszerzenie ulg w podatku dochodowym od osób prawnych, rekompensatę utraty części wpływów z opłat za parkowanie, wsparcie zakupu pojazdów przystosowanych do spalania biopaliw oraz utworzenia i wdrażania systemu monitorowania, wytwarzania i wprowadzania na rynek biokomponentów i biopaliw.

Podsekretarz stanu Artur Ławniczak podkreślił, że zmiany te są niezbędne dla celów poprawy obecnej sytuacji producentów biokomponentów i biopaliw, jak również skutecznego wypełniania zobowiązań wobec Unii Europejskiej w zakresie kryteriów zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do biopaliw i biopłynów. Wiceminister wyraził zadowolenie z deklaracji ścisłej współpracy złożonej przez przedstawiciela Ministra Gospodarki – koordynującego to złożone zagadnienie. Prace nad propozycjami zmian w Wieloletnim programie powinny być skorelowane ze zmianami w przepisach prawa. Wyraził również przekonanie, że wypracowane propozycje zmian powinny być przedstawione Radzie Ministrów w ciągu najbliższych tygodni.


Plantatorzy ziemniaków i producenci skrobi ziemniaczanej

Na zaproszenie ministra Marka Sawickiego do Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi przybyli na spotkanie plantatorzy ziemniaków i producenci skrobi ziemniaczanej. W rozmowach uczestniczyli także przedstawiciele Stowarzyszenia Producentów Skrobi, Polskiej Grupy Producentów Skrobi, Zrzeszenia Producentów Ziemniaka, Zakładów Przetwórstwa i Przemysłu Ziemniaczanego, NSZZ RI „Solidarność” oraz ARR. Ministra reprezentował podsekretarz stanu Artur Ławniczak. Na spotkaniu podniesiono temat aktualnej sytuacji na rynku skrobi i ziemniaków skrobiowych. Przedstawiciel Agencji Rynku Rolnego przedstawił informację na temat realizacji instrumentów polityki rolnej w zakresie zrealizowanych dopłat dla plantatorów ziemniaków oraz producentów skrobi ziemniaczanej. Producenci skrobi mówili o niskiej opłacalności produkcji oraz o problemach związanych z brakiem możliwości kredytowania przez banki zakupu i przetwórstwa ziemniaków na skrobię, ze względu na wymóg wysokich gwarancji bankowych. Mówiono także, o sposobach wykorzystania środków z funduszy promocji.


Tym razem kar nie będzie

Przyznany Polsce unijny limit produkcji mleka wynosi 9 miliardów 633 miliony kilogramów. Z ostatnich danych wynika, że za 11 miesięcy roku kwotowego rolnicy wykorzystali już 8 miliardów 330 milionów. A to 88% limitu za sezon 2009/2010. Producenci mleka mogą odetchnąć z ulgą. Szanse na przekroczenie kwoty mlecznej zmalały prawie do zera. Ale unijny system limitowania produkcji wciąż obowiązuje i już trzeba myśleć o kolejnym roku. Trudno sobie wyobrazić co by się działo, gdyby narodowy limit produkcji został przekroczony. Zgodnie z unijnymi przepisami kara podstawowa wynosi 28 eurocentów za każdy wyprodukowany ponad kwotę kilogram mleka. Przy przekroczeniu w skali kraju limitu o 6% kara rośnie do 40 euro centów. Waldemar Broś z Krajowego Związku Spółdzielni Mleczarskich: nawet sobie nie wyobrażam, żeby ktokolwiek w Polsce mógł taką karę zapłacić. Czyli mówiąc inaczej kara przekroczyłaby cenę mleka skupionego. Unijny system kwotowania produkcji ma funkcjonować tylko do 2014 roku. Potem zaczną obowiązywać prawa wolnego rynku.


Wielofunkcyjne zboże?

To co kiedyś wydawało się niemożliwe teraz jak najbardziej jest. Zboże zatem może być paszą, może być surowcem na mąkę ale może też występować jako opał. Bowiem weszły w życie przepisy, które umożliwiają spalanie ziarna w elektrociepłowniach. Tylko entuzjazmu rolników jakoś nie widać. Sami zainteresowaniu uważają,że dużo bardziej przydałyby się im opłacalne ceny skupów. A z tymi nie jest niestety najlepiej. A może być jeszcze gorzej jeżeli weźmie się pod uwagę spodziewane wysokie zbiory i już teraz ogromne, bo, aż 5 milionowe zapasy. Aby stworzyć dodatkowe możliwości zagospodarowania ziarna, zwłaszcza tego kiepskiego jakościowo, pojawił się pomysł, aby owies czy żyto spalać w elektrociepłowniach. Dla rolników byłby to dodatkowy rynek zbytu, dla zakładów energetycznych możliwość wykazanie się, że korzystają z odnawialnych źródeł energii. Teoretycznie teraz zainteresowanie elektrociepłowni ziarnem na cele energetyczne powinno być większe. Minister rolnictwa wpisał bowiem zboża na listę surowców zaliczanych do biomasy. Elektrownie spalające je mogą teraz ubiegać się specjalne certyfikaty. A na ich podstawie o dopłaty. Ale rolnicy wątpią czy ten nowy rynek zbytu cokolwiek zmieni w sytuacji producentów zbóż. Ministerstwo gospodarki optymistycznie szacuje, że na cele energetyczne zużyjemy od 5 do 10% zbóż.


Został już tylko miesiąc

Do 14 kwietnia rolnicy w biurach powiatowych ARiMR złożyli blisko 225 tys. wniosków o przyznanie płatności obszarowych za 2010 r. Podstawowy termin składania wniosków o przyznanie płatności obszarowych (płatności bezpośrednie, płatności ONW, płatności rolno środowiskowe) za 2010 r. upływa 17 maja. Dopuszczalne jest złożenie wniosku w terminie 25 dni kalendarzowych po tym terminie, czyli do 11 czerwca 2010 r. W takim przypadku jednak należna rolnikowi płatność będzie pomniejszana o 1% za każdy dzień roboczy opóźnienia. Wnioski można składać osobiście lub przesłać pocztą do biura powiatowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę rolnika. Ocenia się, że o płatności obszarowe ubiegać się będzie w tym roku ok. 1,4 mln rolników. Najwięcej rolników złożyło wnioski o dopłaty obszarowe w województwach: mazowieckim - ponad 31,5 tys., lubelskim - blisko 27, tys. i małopolskim - ponad 25 tys. ARiMR przyjmuje wnioski o płatności obszarowe od 15 marca. Agencja jest przygotowana do tej akcji bardzo dobrze. Przy przyjmowaniu i wprowadzaniu wniosków do \"systemu\" informatycznego pracuje w drugiej połowie kwietnia w ARiMR blisko 2 tys. pracowników, czyli o 400 więcej niż w marcu. Jednak jeśli zbyt wielu rolników odłoży złożenie wniosku na ostatnia chwilę, to uniknąć kolejek będzie bardzo trudno. Aby ułatwić rolnikom składanie wniosków o przyznanie dopłat bezpośrednich za 2010r. Prezes ARiMR – Tomasz Kołodziej podjął szereg działań. W tym celu, poza siedzibami biur powiatowych, uruchomione zostały dodatkowe punkty przyjmowania takich wniosków. Ich wykaz, adresy i godziny pracy, znajduje się na stronie internetowej ARiMR oraz w biurach powiatowych i oddziałach regionalnych. Warto też przypomnieć, że jak co roku Agencja przygotowała i wysłała pocztą do wszystkich rolników, którzy ubiegali się o płatności bezpośrednie w 2009 r. tzw. wnioski \"spersonalizowane\". Formularze te są w dużej części wypełnione na podstawie danych znajdujących się we wnioskach złożonych w ubiegłym roku. Osoby, które nie składały wniosków w zeszłym roku bo np. przejęły lub kupiły niedawno gospodarstwo, powinny zwrócić się o formularz wniosku do biura powiatowego lub pobrać formularz wniosku ze strony internetowej Agencji. Zasady przyznawania płatności, formularze wniosków oraz załączników do wniosku są dostępne na stronie internetowej ARiMR oraz w biurach powiatowych i oddziałach regionalnych ARiMR. Wniosek można wypełnić także w formie elektronicznej, który jest również dostępny na stronie internetowej ARiMR. Tak wypełniony wniosek należy wydrukować, podpisać i wysłać do biura powiatowego ARiMR.


Pozarolnicza działalność gospodarcza

Agencja Restrukturyzacji przygotowuje się do uruchomienia trzeciej edycji wsparcia pozarolniczej działalności gospodarczej. Dla wielu rolników szansą na zwiększenie ich dochodów oraz stworzenie nowych miejsc pracy jest rozpoczęcie działalności gospodarczej. Rolnicy, którzy zamierzają ubiegać się o dotacje na prowadzenie działalności gospodarczej mogą już przygotowywać dokumenty. Zofia Szalczyk, wiceprezes ARiMR: warto przed czasem kiedy ogłosimy nabór już się interesować, jakie dokumenty przygotować, jaki rodzaj przedsięwzięć zaplanować, aby w momencie ogłoszenia naboru było się gotowym do złożenia wniosku. Artur Ławniczak, wiceminister rolnictwa: zaraz po zakończeniu naboru wniosków o płatności obszarowe będzie możliwość składania wniosków na różnicowanie. Do rozdysponowania na ten cel do końca 2013 roku jest prawie półtora miliarda złotych. O dotacje mogą ubiegać się rolnicy lub ich domownicy ubezpieczeni w KRUS-ie. Zofia Szalczyk, wiceprezes ARiMR: pula pomocy finansowej jest to 100 tysięcy złotych na jednego beneficjenta nie więcej jednak niż 50% kosztów przedsięwzięcia. Rodzaje działalności gospodarczych mogą być bardzo różne. Od usług przez rzemiosło i rękodzielnictwo, aż do przetwórstwa produktów rolnych.

Jesteś tutaj: Strona główna Artykuły Finanse